Într-o strategie SEO eficientă, importanța cuvintelor cheie este covârșitoare. Pentru ca ele să-și îndeplinească funcția și să te ajute la urcarea în SERP, trebuie alese potrivit intenției de căutare a utilizatorilor. Cuvintele cheie se clasifică în: informaționale, navigaționale, comerciale și tranzacționale.
Să vedem însă ce înseamnă fiecare dintre ele și cum le poți folosi în strategia SEO pentru a urca în clasamentul rezultatelor la căutările de pe Google și pentru a-ți spori performanțele în ceea ce privește rata de conversie.
Cuvinte cheie informaționale
Cuvintele cheie informaționale sunt folosite de utilizatori atunci când caută să învețe ceva, să obțină o informație folositoare pentru a ști să folosească un obiect, pentru a afla semnificația unui termen sau pentru a-și îmbogăți cunoștințele referitoare la un aliment, o dietă, o afecțiune medicală, un dispozitiv electronic, un articol de uz casnic, un fenomen social sau o sărbătoare.
Ele sunt de regulă alcătuite din două sau mai multe cuvinte, pentru a indica intenția de căutare și pot lua frecvent forma unei întrebări. Exemple: obiective de vizitat în Sibiu, dieta Rina, alimente pentru ficatul gras, ce diferență este între domiciliu și reședință, ce trebuie să înveți pentru evaluarea națională 2024 etc. Acestor căutări li se răspunde din acest an cu instrumentul AI Overviews de la Google, care face o sinteză a informațiilor de pe paginile care abordează subiectul.
Cuvintele cheie informaționale sunt situate destul de sus în pâlnia de marketing, deci departe de o decizie de cumpărare și click-ul de comandă produse, însă sunt importante în strategia SEO întrucât îți pot propulsa brandul ca autoritate în domeniu.
Cuvinte cheie navigaționale
Cuvintele cheie navigaționale sunt introduse în căsuța de search pe Google în momentul în care utilizatorii doresc să ajungă pe un anumit site sau o pagină, cum ar fi Primăria Capitalei, YouTube, Colegiul Național I.C. Brătianu Pitești, Pepco sector 4, Jumbo, NOA Digital etc.
Această categorie funcționează foarte bine și poate fi o sursă de trafic organic atunci când brandul tău este deja cunoscut. Trebuie să ai grijă să îți construiești corect cuvintele cheie care conțin numele brandului.
Cuvinte cheie comerciale
Cuvintele cheie comerciale sunt folosite atunci când oamenii caută anumite branduri, produse sau servicii. Ele pot fi folosite simplu sau alături de tipuri de produse – tricouri Nike, pantofi sport Adidas, legume congelate Edenia, cremă protecția solară spf 50 etc.
Poți bifa aceste cuvinte cheie cu articole de comparație între produse, clasamente, top cele mai bune (eficiente, accesibile etc.), liste, recenzii, ghiduri de utilizare sau articole de tipul „cum să prepari…”, „de ce ai nevoie pentru…”.
Aceste cuvinte cheie dezvăluie intenția unei persoane de a cumpăra sau de a întreprinde o anumită formă de activitate comercială în viitor. Prin urmare, te pot ajuta să ajungi la clienți potențiali de înaltă calitate.
Cuvinte cheie tranzacționale
Cuvintele cheie tranzacționale arată cea mai evidentă intenție de cumpărare sau de a întreprinde o acțiune în viitorul foarte apropiat. Le poți viza prin publicitate plătită, reclame pay-per-click (PPC), prin pagini de produse foarte bine optimizate sau alte conținuturi de unde utilizatorii pot accesa link către butonul de achiziție.
Iată câteva exemple: haine ieftine online, mașini de vânzare, apartamente de închiriat, masaj la domiciliu sector 1, pizza livrare la domiciliu Galați.
Cuvintele cheie tranzacționale pot fi numite și cuvinte cheie pentru cumpărători, deoarece este foarte probabil să fie utilizate de o persoană aflată la baza pâlniei de cumpărare. Înseamnă că aceste cuvinte-cheie sunt extrem de valoroase atunci când se face cercetarea cuvintelor cheie și se planifică o strategie SEO sau PPC.
Diferența dintre un cuvânt cheie comercial și unul tranzacțional este acuratețea detaliilor furnizate în căutare. Astfel, „parfumuri damă” indică mai degrabă intenția comercială decât „parfumuri fresh damă notino”.
Există, bineînțeles, și cuvinte cheie cu intenția mixtă. Ceea ce ar putea suna ca informațional ar putea fi comercial, iar ceea ce sună ca tranzacțional, uneori poate fi comercial, iar decizia de cumpărare să fie bine cumpănită prin informații suplimentare despre produs, recenzii și păreri pe forumuri.
Cum se face optimizarea SEO pentru diverse tipuri de cuvinte cheie?
Pentru o strategie SEO, este bine să faci optimizare pentru toate tipurile de cuvinte cheie. Aceasta se face în urma unei analize temeinice privind intențiile de căutare ale utilizatorilor și monitorizând totodată performanțele competitorilor, în nișa în care activezi.
Folosește o combinație a celor patru tipuri de cuvinte cheie pentru optimizare SEO, bifând astfel diferite etape ale parcursului și comportamentului consumatorului. Există câteva sfaturi de care trebuie să ții cont în alcătuirea unei strategii care să vizeze utilizarea mai multor tipuri de conținut în care să inserezi cuvintele cheie potrivite, în funcție de intențiile de căutare ale utilizatorilor Google.
În ceea ce privește cuvintele cheie informaționale, acestea trebuie să se regăsească în content și articole relevante, din care să reiasă experiența, expertiza, autoritatea și încrederea. Un brand de detergent poate oferi, pe blog sau în advertoriale, sfaturi pertinente pentru îndepărtarea diverselor pete de pe țesături, spre exemplu.
Pentru căutările cu intenție navigațională, asigură-te că brandul și numele companiei sunt afișate vizibil pe site și paginile acestuia, că ai un site intuitiv, cu meniu ușor de înțeles, optimizat tehnic și ușor de încărcat atât pentru desktop, cât și pentru dispozitive mobile.
Creează pagini de produse sau servicii care să includă informații detaliate și imagini de înaltă calitate. Conținutul trebuie structurat în jurul unor cuvinte cheie comerciale capabile a răspunde nevoilor celor care caută.
În sfârșit, în ultima și cea mai importantă acțiune a utilizatorilor, actul de cumpărare, ai grijă să facilitezi procesul prin butoane accesibile de achiziție, favorite, coș de cumpărături și formulare de comandă ușor de completat. Orice proces prea complicat, care implică timp și energie inutil consumate, poate duce la pierderea clientului.
O strategie SEO eficientă necesită, deci, o înțelegere profundă și utilizarea corectă a celor patru tipuri de cuvinte cheie: informaționale, navigaționale, comerciale și tranzacționale. Fiecare tip de cuvânt cheie servește unui scop specific în parcursul utilizatorului și trebuie integrat în conținutul site-ului pentru a maximiza vizibilitatea și rata de conversie. Prin combinarea și optimizarea în jurul acestor cuvinte cheie, poți atrage trafic calificat, poți îmbunătăți poziționarea în rezultatele de căutare și, în final, vei avea toate premisele pentru a spori performanțele generale ale afacerii tale în online.