AI Overviews: Ce este și cum afectează SEO?

3 octombrie 2024
https://noa-digital.ro/wp-content/uploads/2024/10/AI-Overviews-1-1-1280x720.jpg

AI Overviews este un instrument nou de la Google, introdus începând cu luna mai a acestui an, pentru a eficientiza căutările utilizatorilor de internet. Acesta presupune un tip de inteligență artificială generativă care face un rezumat al răspunsului la întrebarea adresată pe Google. Îngrijorările posesorilor de site-uri sunt întemeiate, întrucât instrumentul schimbă practic modul în care apar paginile în SERP. 

Dacă ești bine indexat și AI Overviews sumarizează informația, vor mai da utilizatorii click pe conținutul tău? Dacă nu apari în AI Overviews, înseamnă că informația ta nu este valoroasă? Ce trebuie să faci pentru a aplica optimizarea SEO eficientă în noile condiții? Iată câteva dintre întrebările la care vom răspunde în cele ce urmează.

De ce apariția AI Overviews pune probleme site-urilor?

AI Overviews oferă de fapt un nou mod în care Google furnizează răspunsurile la căutările utilizatorilor. Așa cum instrumentul featured snippets (fragmentele de conținut recomandate) a schimbat căutarea, se așteaptă ca și Overviews, inițial numit Search Generative Experience (SGE), să producă modificări în dinamica SERP.

În primul rând, este un rezumat asupra cărora posesorii de site-uri și creatorii de conținut web nu au control, deși prin anumite practici îl pot influența. În al doilea rând, care reprezintă și preocuparea cea mai mare, există temerea că utilizatorii, după ce primesc răspunsul generat prin AI Overviews, nu vor mai da click pe paginile web unde sunt disponibile informațiile. 

De multe ori, un răspuns scurt și rapid este tot ce caută utilizatorul grăbit, care nu are timp de pierdut cu navigarea, iar Google încearcă să îmbunătățească maniera de construire a rezumatului, pentru a oferi informații complete și utile. Alteori însă, cele câteva rânduri generate sintetic de AI sunt doar punctul de plecare pentru o nouă căutare, pentru aprofundarea primelor informații primite și, desigur, pentru click-uri. 

Cert este că întregul proces în SERP este un tot unitar și nu putem separa AI Overviews de indexarea paginilor și ierarhizarea lor într-un clasament. Deocamdată nu sunt instrumente de monitorizare care să separe performanțele site-urilor din perspectiva strictă a AI Overviews, de performanța lor generală, însă Google spune că statisticile indică o creștere a numărului de click-uri pentru primele site-uri din care Overviews își rezumă informația pentru a oferi răspunsuri la căutări.

Mai mult decât atât, administratorii Google spun că site-urile trebuie să continue liniștite eforturile lor de optimizare SEO pentru a apărea în AI Overviews și a-și spori vizibilitatea, generând astfel trafic.

Cum arată răspunsurile generate prin AI Overviews?

Avantajul AI Overviews din perspectiva utilizatorului este că oferă răspunsuri la întrebări mai complexe și pare să înțeleagă mai bine intenția de căutare. Conținutul este generat cu ajutorul tehnologiei avansate de inteligență artificială generativă, alimentată de modelul lingvistic Gemini al Google. Și se bazează pe înțelegerea interogării și pe informațiile relevante pe care le-a adunat de pe internet.

Deoarece sintezele AI se fundamentează pe AI generativ, există posibilitatea ca uneori să fie generate inexactități sau informații ambigue. La momentul publicării, Google declara că lucrează pentru a rezolva această problemă.

De asemenea, administratorii motorului de căutare au afirmat că vor începe în curând testarea includerii anunțurilor în AI Overviews. Conform companiei, aceste anunțuri vor fi etichetate în mod clar ca fiind Sponsorizate în cadrul secțiunii AI Overviews. Rămâne de văzut cum vor reacționa utilizatorii la această practică și care va fi raportul între site-urile care plătesc și cele care obțin trafic organic. Până la acest update însă, sunt câteva strategii pe care le poți folosi pentru a-ți optimiza site-ul în condițiile existenței AI Overviews.

Strategii de optimizare SEO pentru AI Overviews

În mare parte, strategiile de optimizare SEO sunt aceleași cu cele folosite pentru creșterea în SERP înainte de apariția acestui update. Tratăm în același mod SEO on-page și SEO off-page. 

Paginile trebuie să fie ușor de urmărit și indexat de către Google, să fie intuitive, cu o bună experiență pentru utilizatori, atât în varianta desktop, cât și în varianta pe dispozitive mobile. 

Este foarte important să ai conținut de calitate, adică original, corect, relevant, cu girul expertizei și util pentru cei care caută informațiile. În acest sens, te poți ajuta de writeri care au cunoștințe aprofundate în domeniul în care activezi și poți să implementezi un proces riguros de editare și revizuire în fluxul de creare a conținutului.

O strategie SEO orientată către cuvinte cheie cu valoare mare în căutări, etichete care îți identifică ușor conținutul, meta-descrieri care cresc rata de click, link-uri interne bine plasate, o structură bună a textelor, cu utilizarea de headlines (titluri, intertitluri) care conțin cuvinte cheie, te ajută să crești în SERP. 

În ceea ce privește SEO off-page, folosește backlink-uri. Google consideră aceste link-uri ca fiind aprobări, semnale că alte site-uri importante consideră conținutul paginilor tale relevant și valoros.

Ce aduce nou strategia pentru AI Overviews?

AI Overviews poate să gestioneze interogări mai complexe, ceea ce are impact asupra utilizării cuvintelor cheie, asupra modului de formulare a acestora. Cu cât cuvintele cheie seamănă mai mult cu întrebările utilizatorilor, cu atât mai mare va fi probabilitatea de selectare a conținutului pentru rezumatul sau răspunsul dat de AI Overviews. 

Astfel, cuvintele cheie formate din patru sau mai multe cuvinte (long tails) sunt preferate și indică mai exact intenția de căutare a utilizatorului (spre exemplu: „alimente care conțin magneziu” sau „ce înseamnă AI Overviews”). La fel și contentul de tip FAQ (întrebări frecvente).

Apariția AI Overviews marchează o transformare semnificativă în SEO, oferind răspunsuri sintetizate și rapide care pot afecta numărul de click-uri pe paginile web. Cu toate acestea, instrumentul reprezintă și o oportunitate pentru posesorii de site-uri de a-și adapta și îmbunătăți strategiile SEO. Conținutul de calitate, optimizarea pentru dispozitive mobile, utilizarea cuvintelor cheie de tip întrebare sau formate din mai multe cuvinte și implementarea eficientă a practicilor SEO off-page sunt esențiale. 

Prin monitorizarea constantă a performanței și ajustarea tacticilor, poți profita de noile dinamici aduse de AI Overviews pentru a-ți spori vizibilitatea online, iar colaborarea cu experții SEO NOA Digital asigură succesul în acest peisaj în continuă schimbare.

Contactează-ne

Vrei sa afli mai multe despre serviciile NOA Digital? Completează formularul de contact și hai să ne cunoaștem!

    suntem aici pentru tine