SEO pe înțelesul tău: De la strategie eficientă la ROI pozitiv

23 noiembrie 2023
https://noa-digital.ro/wp-content/uploads/2023/11/1-1280x720.png

De ce oare cei care au magazine online investesc în servicii SEO? Ei bine, având în vedere că mai mult de jumătate din trafic provine din rezultatele organice ale căutărilor, optimizarea site-urilor nu este doar o idee bună, ci o necesitate. Mai mult trafic poate genera mai multe vânzări, presupunând că toate celelalte componente care determină utilizatorul să cumpere sunt optimizate.

În ciuda popularității sale, SEO rămâne un concept pe care mulți îl percep ca fiind ambiguu. Pe de o parte, această percepție vine din complexitatea care caracterizează optimizarea SEO. Pe de altă parte, pentru a înțelege pe deplin mecanismele SEO ai nevoie de ani de practică și de studierea continuă a acestui domeniu. Ne-am gândit să simplificăm lucrurile pentru cei care vor să apeleze la servicii SEO pentru a-și consolida prezența în mediul online, așa că în acest articol am explicat:

  1. Ce este SEO
  2. Ce este o strategie SEO eficientă
  3. Cum se măsoară ROI într-o campanie SEO
  4. Când poți măsura randamentul campaniei SEO

Ce este SEO?

Presupunând că ești novice în ceea ce înseamnă marketing online, ne-am gândit să îți explicăm totul pas cu pas, astfel încât să înțelegi exact termenii de specialitate pe care îi utilizăm. Așadar, ce este SEO? SEO, adică Optimizarea pentru Motoarele de Căutare este o componentă esențială a oricărei strategii de marketing online. Nu o spunem noi, ci datele oferite de Statista. Din 2008 până în 2020, bugetele cheltuite pentru SEO au crescut de peste 7 ori în SUA, de la 11,5 miliarde de dolari la puțin sub 80 de miliarde de dolari. De fapt, această tendință de creștere se poate observa la nivel global și este valabilă inclusiv pe piața din România.

SEO nu se limitează la a fi găsit în Google. Este despre a construi o prezență online care atrage trafic relevant și convertește vizitatorii site-ului în clienți fideli. În România, unde tot mai mulți oameni folosesc internetul zilnic, SEO a fost, este și va rămâne un canal de marketing extrem de important. Tendințele SEO locale arată o creștere a căutărilor pe mobil și o preferință pentru conținutul care aduce plus-valoare. Companiile care se adaptează la aceste tendințe pot obține un avantaj competitiv, crescându-și vizibilitatea și atrăgând un trafic mai calitativ.

În ultima vreme, am observat un trend ascendent al clienților care solicită servicii de Social Media Marketing. Pe bună dreptate, social media merită toată atenția celor care au business-uri în online și rețelele sunt excelente pentru brand awareness, dar nu este suficient să faci doar asta dacă ai nevoie de trafic și de vânzări. Conform unui studiu BrightEdge Research, din SEO provine 53% din trafic, în timp ce social media aduce doar 5%.

Deci, un răspuns mai scurt la întrebarea Ce este SEO? poate fi SEO este canalul de marketing online care îți aduce cei mai mulți utilizatori pe site.

trafic SEO

Sursa foto: BrightEdge Research

Ce este o strategie SEO eficientă?

Am întrebat 100 de specialiști SEO pe ce se bazează când fac o strategie și…toți ne-au dat răspunsuri diferite. SEO este un instrument de marketing extrem de flexibil, dar o strategie eficientă are la bază câteva principii solide. Noi, la NOA Digital, nu ne abatem de la ele, acesta fiind motivul datorită căruia clienții noștri au ROI-uri pozitive. Câteva dintre acestea sunt explicate în cele ce urmează.

1.     Nu începem o campanie SEO fără un audit tehnic

Nu, nu este vorba de audituri făcute cu tool-uri gratuite care generează automat informații. Știi despre ce vorbim, acele audituri gratuite oferite pe bandă rulantă. Trebuie să știi că un audit SEO tehnic temeinic implică zeci de ore de muncă și interpretarea unor date, pentru ca apoi să putem face recomandări de optimizare a site-ului. În funcție de specificul și dimensiunea site-ului, putem lucra la un audit chiar și două săptămâni. Apoi, trecem la implementarea recomandărilor. Unele recomandări sunt implementate de către noi, iar altele de către echipa de programatori, ghidată de specialiștii noștri SEO.

Abia după ce site-ul este sănătos din toate punctele de vedere – viteză de încărcare, structură, texte, erori remediate și multe altele – este pregătit pentru o campanie de link-building (adică, publicarea de articole cu trimitere către site-ul tău pe alte site-uri alese cu grijă).

2.     Ținem cont de intenția de căutare a utilizatorilor

Fiecare client online caută ceva, iar aceasta este intenția de căutare a utilizatorilor, adică user intent. Având în vedere că atât de mulți oameni descoperă businessuri noi prin intermediul căutării organice, orice site care speră să aibă succes online trebuie să elaboreze o strategie SEO puternică din care nu poate să lipsească intenția de căutare a utilizatorilor. Intenția trebuie corelată cu restul componentelor din strategie și cu obiectivele de business.

3.     Folosim cele mai bune practici, care ajută la creșterea ROI

  • Recomandăm structuri intuitive ale site-urilor, fie că este vorba despre magazine online sau site-uri de prezentare a serviciilor. Această practică facilitează navigarea atât pentru utilizatori, cât și pentru Google. Este menită să îmbunătățească experiența utilizatorilor și potențialul de poziționare în topul rezultatelor căutărilor.
  • Lucrăm pe liste de cuvinte cheie relevante, stabilite în urma unui research temeinic.
  • Avem o echipă dedicată de content writeri, cu experiență în redactarea articolelor optimizate SEO. Prin intermediul acestor articole, în care inserăm backlink-uri și ancore relevante, creștem autoritatea site-urilor.
  • Publicăm articolele de link-building în site-uri generaliste sau de nișă, niciodată în PBN-uri (Public Blog Network), sau site-uri de calitate îndoielnică. Utilizarea PBN-urilor pentru SEO încalcă în mod clar recomandările Google Search Essentials și poate duce la sancțiuni severe. Printre altele, atunci când alegem publicațiile ținem cont de reputația pe care o au, vechimea domeniului, domain rating (DR) și traficul organic.
  • Analizăm rezultatele și acționăm pentru a le îmbunătăți.

Cu siguranță ai înțeles deja că SEO joacă un rol extrem de important în conectarea businessului tău cu utilizatorii. Ei bine, acești utilizatori se vor transorma în clienți, iar din acest punct poți începe să calculezi ROI, adică Return Of Investment.

Cum se măsoară ROI într-o campanie SEO?

ROI nu este altceva decât randamentul investiției tale. Sunt rezultatele strategiei SEO, concretizate în vânzări. Din punct de vedere tehnic, ROI reprezintă un raport între costuri și câștiguri. Pe scurt, câți bani ai investit și cât de mulți bani ți-a adus înapoi această investiție. În cazul în care SEO generează vânzări mai mari decât costurile, atunci ai un ROI pozitiv al SEO. Altfel, ROI-ul este negativ.

SEO ROI

Să presupunem că ai un magazin online și vrei să faci SEO pentru a ajunge la un public mai larg. Long story short, dacă ai cheltuieli lunare de 1000 de EUR cu campania SEO (tool-uri, content scris, link-building etc.) și obții câștiguri de 3000 de EUR din trafic organic, ROI-ul SEO poate fi calculat astfel:

ROI = (câștig din investiție – cost campanie SEO)/ cost campanie SEO.

Conform exemplului de mai sus, ROI = (3000-1000)/ 1000, adică 2.

Trebuie să iei în considerare și conversiile asistate atunci când faci calculul. În medie, un utilizator care convertește a interacționat într-un fel sau altul deja cu businessul tău de 7 ori. Fie a văzut site-ul din întâmplare în rezultatele căutărilor pe Google, fie a văzut o postare pe social media, a citit un articol în presa online, i-a apărut în feed un anunț sponsorizat – toate acestea sunt considerate interacțiuni care determină pe cineva să cumpere serviciile sau produsele tale. De unde și importanța mixului de marketing! Dacă, de exemplu, conversia a fost făcută prin intermediul unui anunț sponsorizat, dar clientul a mai interacționat cu site-ul tău datorită eforturilor SEO, este necesar să aloci un procent din vânzare și către SEO atunci când calculezi ROI.

Când poți măsura randamentul campaniei SEO?

În SEO, acțiunile pe care le facem astăzi, nu au impact imediat. Investiția în SEO se aseamănă mult cu plantarea semințelor unei flori. Vei planta semințele astăzi, dar rezultatul pe care îl cauți nu va veni decât peste câteva luni sau chiar ani. Din experiența noastră, poate dura între 3-6 luni până când vei începe să vezi rezultate palpabile din campania SEO. Pentru segmentul B2B, media crește la 8-10 luni. Lucrurile încep să se miște mai devreme, însă sunt vizibile în spate, de către cei care monitorizează campania.

Totodată, ceea ce funcționează pentru site-ul tău un anumit interval de timp, poate să nu mai funcționeze la un moment dat. De aceea, strategia SEO trebuie aliniată constant la interesele consumatorilor și la schimbările de algoritm implementate de Google.

Este important de menționat că în SEO totul este variabil, dar că poți avea un randament ridicat al investiției dacă strategia este implementată în mod corespunzător. Un ROI bun depinde de mulți factori, cum ar fi structura site-ului, calitatea conținutului, concurența din industrie și multe altele. De asemenea, trebuie să știi că nu este suficientă o strategie SEO pentru a genera vânzări, indiferent de cât de bine este făcută. O vânzare implică foarte multe componente. De aceea, la întrebarea pe care o primim des în cadrul discuțiilor cu noii clienți: Ce ROI îmi garantați, noi preferăm să nu ne asumăm cifre. Ne asumăm, însă, faptul că vom monitoriza campania, trendurile din piață și că vom acționa în consecință, oferind totodată și consultanță în vederea creșterii vânzărilor, prin recomandări care nu țin neapărat de SEO.

Ești gata să folosești SEO pe post de magnet pentru viitorii tăi clienți?

Dacă ești gata să îți îmbunătățești prezența în mediul online, noi suntem aici să te ajutăm. Contactează-ne și împreună vom construi o strategie SEO personalizată, menită să îți aducă trafic de calitate și clienți fideli!

Contactează-ne

Vrei sa afli mai multe despre serviciile NOA Digital? Completează formularul de contact și hai să ne cunoaștem!

    suntem aici pentru tine